Säkerheten på tåg.

Igår hände en hemsk olycka.. ett tåg åkte in i en traktor och orsakade att människor skadades och en avled. Det som inte minst sagt irriterar mig är medias sätt att skriva om det. De skriver exempelvis att TÅGET åkte i för hög hastighet, alltså att lokföraren inte gjorde som säkerhetsföreskrifterna säger.

Jag säger bara ATC (automatic train controller).
Låter rätt ganska självklart va? En dator som hjälper till att se att lokföraren kör rätt. Som bromsar tåget om det går i för hög hastighet, som stannar det om det går förbi röd signal (stoppsignal) och som alltså ser till att lokföraren inte klantar sig. Om ett tåg alltså gick snabbare än säkerhetsföreskrifterna säger skulle det pipa som en galning och om lokföraren inte gör något åt det stannar det, jag vet det.  Har själv varit med om det. Tågsystemet är komplext, det är avancerat och det finns knappt någon chans alls att det är lokföraren som klantat sig. Det finns fjärrtågklarerare som övervakar allt och ett signalsystem som är så säkert att jag vågar jobba på tåg.

Men om nu tåget skulle gå snabbare än vad det fick finns det ändå ingen anledning att klaga. Tåget tar ändå två kilometer på sig att stanna, speciellt under hösten. Det väger fortfarande flera ton. Det finns en anledning till varför det står "obehöriga äga ej tillträde", tro mig.

Det är nästan aldrig en tågolycka. Det är nästan alltid en bilolycka, och det var det denna gången.

au revoir,
Angelica

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0