Jag och matlagning..

Jag och grupp 10B sitter i skolan och pratar om vår uppgift och andra saker och så:
Jag: Gud vad det hade varit gott med mat nu..
Julia; Jaa, jag håller med..
Marco: Ahh, kolla hennes min nu (pekar på mig) hon sitter och tänker "maaaat".

Och det är väll så de flesta av er känner mig.. jag sitter och tänker på mat nästan 24/7.. jag kan till och med drömma om mat! Mat är godare, nyttigare och finare än godis! Och det är roligt att tillaga. För mig så är det en självklarhet hur man gör thaigryta med röd currypasta, och min förklaring till vänner låter väll ungefär så här:

"Skär kycklingen i rätt storlek, stek den.
När du är klar med det så.... ehhm.. skär purjolök och paprika medan du steker kycklingen förresten, och därefter lägger du purjolöken och paprikan i en wokpanna och wokar.
Därefter lägger du i en lagom mängd med röd currypasta.. den ska steka så vänta ett litet tag.
Sedan lägger du i kokosmjölken.. men inte allt på en gång! ta en mängd i taget, kom ihåg det!..
Och sedan kryddar du lite med andra kryddor, ta gärna fisksås.. lägg sedan i kycklingen och wokgrönsakerna. Så var det klart! Vill du ha hjälp med pilaffriset också?"
Vännen nickar något skrämd
"Stek riset med lök och lägg sedan i vattnet och buljongen!"

Det här med mått är inte min grej i matlagning.. tycker om att bestämma själv för varje gång och därför är det inte exakta mått jag har.. det är det som förvirrar mina vänner. Dock så förstår det vad jag menar om de tittar på.. problemet är att jag helst är själv i köket.

men ni måste hålla med , mat är bäst!

Yummy
God, I love this!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0