Järnvägarna är farliga.

Idag hade vi sista delmomentet av kursen. Den kallades som skrivet innan för elsäkerhet. Jag har alltid haft respekt för järnvägar, men detta på grund av tågen! Att du får skador när ett flera ton tungt järntåg träffar dig oavsett hur snabbt det åker är ingen överdrift.

Men det var något jag missade totalt när jag var liten och det var alla dessa ledningar, visserligen har jag aldrig haft i tankarna att vara nära dem men ändå. De tågen använder innehåller 16000 volt och det finns även ledningar utöver dessa som innehåller 20000 volt. Det närmaste du får vara dessa ledningar är 2,2 m, om du är behörig (om du är elarbetsledare får du vara 1,4 m nära). Om du inte har någon behörighet till järnvägarna är det 4 meter du får vara nära ledningen. Det är ganska förståeligt. Idag var vi ute och gick på Malmö godsbangård, och något jag inte alls hade haft i tankarna sist jag vandrade där var alla dessa ledningar, men det finns massor av dem. Men nu var jag livrädd så fort jag kom inom radien av 5 meter från ledningarna, stolparna och alla andra verktyg.

Här får ni en video av en korkad (förlåt att jag säger det men han är det helt enkelt) man. Jag gissar att han kommer från Indien. Denna videon visade våra utbildare en gång under undervisningstillfället. Men jag varnar er för detta videoklippet. Denna video är inte till för de som har haft någon i familjen som skadats av tåg. Filmen innehåller en människa som dör. Men detta är för att illustrera varför jag hade sådan respekt när jag gick där ute.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0